Roczna gwarancja Apple: na co się zgodziłeś?

Obstawiam w ciemno, że w momencie aktywacji urządzenia, z automatu zaakceptowałeś warunki jego użytkowania. I ja to rozumiem. Nikt nie ma ochoty marnować czasu na czytanie prawnego bełkotu. Szczególnie, kiedy jesteśmy o krok od zabawy nowym iPhonem lub MacBookiem.

Nie oceniam, nie komentuję, sama zrobiłam tak samo. Do tekstu owej gwarancji wróciłam długo po zakupie pierwszego jabłuszka. Tak po prostu, sama z siebie. I powiem Ci, że było warto. Bo niezależnie od tego, jak długo korzystasz z urządzeń Apple, ich roczna gwarancja porusza kilka ciekawych zagadnień. Użytkowanie, serwisowanie, wsparcie techniczne, sytuacje ekstremalne. Prawie 18 tysięcy znaków. Ale spokojnie! Rozumiem, że nie każdy ma w sobie tyle zaparcia, aby przeczytać tę gwarancję od początku do końca. Zrobiłam to za Ciebie. Poniżej przedstawiam najciekawsze i – moim zdaniem – najważniejsze kwestie.

1.
Apple zapewni użytkownikowi dostęp do telefonicznego wsparcia technicznego przez okres dziewięćdziesięciu (90) dni od daty dostawy produktów Apple

Większość nowych Apple-userów nie wie, że oprócz zakupu sprzętu premium, otrzymują także profit w postaci trzymiesięcznej, bezpłatnej pomocy telefonicznej. Osobiście nie jestem fanką telefonicznego rozwiązywania problemów, ale rozumiem, że czasami inaczej się nie da. Za duża odległość do najbliższego Apple Store lub APR, weryfikacja statusu gwarancji, inne problemy software’owe.

2.
Niniejsza gwarancja nie dotyczy (b) drobnych uszkodzeń, w tym zadrapań, wgnieceń lub pęknięć plastikowych elementów portów

Po premierze iPhona 6, do autoryzowanych serwisów Apple trafiało wiele urządzeń, które klienci reklamowali z powodu “samoistnego wygięcia”. Powyższe zdanie to potwierdzenie, iż gwarant nie uznawał tej usterki jako uszkodzenie podlegające gwarancji.

3.
Niniejsza gwarancja nie dotyczy (d) uszkodzeń powstałych w wyniku wypadku, nadużycia, nieprawidłowej eksploatacji, kontaktu z cieczą, pożaru, trzęsienia ziemi lub innych przyczyn zewnętrznych

Ten punkt wymaga podkreślenia. Jakiekolwiek uszkodzenia mechaniczne nie podlegają rocznej gwarancji Apple – niezależnie od genezy ich powstania czy teorii o tym, że “samo się tak zrobiło”. Nawet trzęsienie ziemi nie usprawiedliwia potencjalnego uszkodzenia sprzętu, pamiętaj.

4.
Usługi gwarancyjne w odniesieniu do produktów iPhone i iPad może wykonywać wyłącznie Apple lub Autoryzowany dostawca usług Apple

Nawet jedna naprawa w nieautoryzowanym serwisie, wyklucza urządzenie z dalszej obsługi gwarancyjnej*
*Wyjątek stanowi kwestia ekranów w iPhonach. Od pewnego czasu, posiadając nieoryginalny ekran, możesz go oddać do naprawy (wymiany na oryginalny) w autoryzowanych serwisach Apple.

5.
Przed oddaniem Produktu Apple do naprawy gwarancyjnej użytkownik powinien utworzyć oddzielną kopię zapasową materiałów znajdujących się na nośniku danych, usunąć z niego wszelkie dane osobowe i wyłączyć wszystkie hasła zabezpieczające

O tym, co należy zrobić, przed oddaniem urządzenia do naprawy, powstanie niebawem oddzielny wpis. Póki co, pragnę poinformować, że żaden z autoryzowanych serwisów nie odpowiada za dane pozostawione na urządzeniach. Ponadto przed rozpoczęciem diagnostyki, klient zobowiązany jest do wyłączenia funkcji FMI z iPhona oraz iPada i funkcji Activation Lock z Apple Watcha.

6.
Ważne: Produktu Apple nie wolno otwierać, chyba że w podręczniku użytkownika opisano sposób jego otwierania. Otwarcie Produktu Apple może spowodować jego uszkodzenie, które nie jest objęte niniejszą gwarancją

Apple mówi stanowcze NIE wszystkim domowym technikom. Naprawiasz na własną odpowiedzialność 😉

Warto podkreślić, że wszystkie powyższe postanowienia obowiązują na terenie Polski od marca 2016 i obejmują wyłącznie produkty marki Apple. Kupując urządzenie z innej dystrybucji niż polska, powinieneś zapoznać się z warunkami gwarancji odpowiednimi dla jego kraju pochodzenia.

Wszystkich, którzy posiadają nadmiar wolnego czasu, zapraszam do przeczytania całości. Być może zwrócicie uwagę na inne, równie ciekawe kwestie. Koniecznie dajcie znać w komentarzu pod tekstem lub na profilu na Facebooku, co myślicie na temat powyższych zagadnień 🍏